Lezingen van stadshistoricus Hofman in het Forum

Hoe heeft Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld als moderne stad op het gebied van stedelijk groen, verkeer en industrie? Tijdens drie lezingen in het Forum nam stadshistoricus Beno Hofman ons mee in de geschiedenis van de stad.

Als stedelijk-, landschapsontwerper of architect ben je altijd benieuwd naar de veranderingen die een stad of gebied meemaakt. Wordt die verandering teweeggebracht doordat er met man en macht nieuwe plannen voor worden gesmeed of verandert onze omgeving door toeval en een samenkomst van omstandigheden?

Groen in de stad

In de eerste lezing op 28 september vertelde Hofman hoe groen in de stad Groningen gerealiseerd is, met extra aandacht voor het Noorderplantsoen en Stadspark. We vonden het interessant om te horen hoe de waardering van het plantsoen en park voor stadjers door de jaren heen is veranderd en de invloed die dit had op het uiterlijk en gebruik van de stad.

Van trekschuit naar cargobike 

Lezing twee volgde op 6 oktober en had ruime aandacht voor verkeer in Groningen. Dit zag er honderd jaar geleden behoorlijk anders uit. Vrachtvervoer ging voornamelijk over het water en auto’s waren er nog nauwelijks. Sinds de opkomst van de fiets is deze niet meer weg te denken uit het stadsbeeld, maar er is ook plaats gemaakt voor elektrische bussen en cargobikes. In 2025 zou de gemeente willen dat het vracht- en bestelverkeer in de binnenstad volledig emissievrij is. Lees hier meer. Dit is een mooi doel, maar is het ook haalbaar? Een groot verschil ten opzichte van vroeger is dat vrachtauto’s nauwelijks meer door de stad gaan. Daarnaast bestaat het centrum van Groningen uit vier quadranten, waardoor auto’s niet meer rakelings langs het stadhuis rijden. Dit is niet voor niets een belangrijk onderdeel van het verkeersregulatieplan. Een van de meest belangrijke doelen? Pak vaker de fiets in plaats van de auto, dan ben je sneller en duurzamer. Dit laatste wordt in ieder geval begrepen door de stadjer.

Industriële veranderingen   

De derde en laatste lezing op 13 oktober stond in het teken van industrie in de stad. Vroeger stonden de fabrieken midden in de stad, tussen de huizen van de arbeiders. In de loop der tijd verplaatsen fabrieken zich, door ruimtegebrek en nieuwe ideeën over ruimtelijke ordening, naar de randen van de stad. De fabrieksgebouwen en -terrein krijgen nieuwe functies. Denk aan het suikerunieterrein: ooit een grote fabriek, nu wordt het een woonwijk. Ook de Tabaksfabriek, 200 jaar lang een markant aangezicht in de stad, zal haar deuren sluiten in 2022. Zie hier.

Al met al drie interessante lezingen waar we met name meer geleerd hebben over de geschiedenis van de stad Groningen en welke invloed dit heeft op haar hedendaagse natuur, architectuur en mobiliteitsvoorzieningen. Nu rest alleen nog de vraag: hoe zal het er in de toekomst uit komen te zien en wat voor invloed hebben we hierop?